OWOCE I WARZYWA W SZKOLE

              Sprawozdanie z realizacji programu
                       „Owoce i warzywa w szkole”  –  rok szkolny 2014/2015
 Szkolny koordynator programu „Owoce i warzywa w szkole” – mgr Sławomira Głuchowska
        W  roku szkolnym 2014/2015 nasza szkoła kontynuowała uczestnictwo w programie „Owoce  i warzywa w szkole”. Wszyscy uczniowie klas I- III za zgodą rodziców brali udział w tej akcji. Celem  programu jest kształtowanie wśród dzieci świadomości i właściwych nawyków żywieniowych, polegających na regularnym spożywaniu warzyw, owoców i soków.
Warzywa i owoce są źródłem cennych witamin, błonnika pokarmowego i składników mineralnych, dlatego dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się:
  • świeże owoce (jabłka, gruszki, truskawki ),
  • świeże warzywa (marchew, pomidory, papryka słodka, rzodkiewki),
  • soki owocowe.
Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.
Spożywaniu owoców i warzyw towarzyszą liczne działania edukacyjne prowadzone przez nauczycieli klas I – III. W minionym roku szkolnym przeprowadzono  następujące zajęcia edukacyjne o  tematyce związanej ze zdrowym odżywianiem :
w klasie I „ Kto nowalijki zajada, w chorobę nie popada.” ,
                   „Co to znaczy dbać o zdrowie”,
                  „ Żyj zdrowo, odżywiaj się prawidłowo”,
                  „Owoce dojrzewające jesienią”,
                  ” Poznajemy piramidę żywieniową”,
                  „ Jak przygotować zdrowe śniadanie”;
                 „ Uwaga na wirusy! Zawsze myj ręce przed posiłkiem”.
w klasie II :  „ Znaczenie owoców i warzyw dla człowieka. Witaminy.”
                     „ Od czego zależy nasze zdrowie?”,
                     „ Higiena przygotowywania i spożywania posiłków”.
                     „Rozmawiamy o zdrowym odżywianiu”.
w klasie III:  ” Znaczenie witamin w codziennym odżywianiu”,
                        „ Zasady racjonalnego odżywiania.”
                        „ 5 porcji warzyw, owoców lub soku dziennie”
                       „Witaminki, witaminki,…”.
Ponadto realizowano działania towarzyszące t.j.:
* Zorganizowano wystawki owoców i warzyw w „Klasowych kącikach przyrodniczych”.
* Wykonywano gazetki tematyczne oraz wystawy prac dzieci.
* Zorganizowano konkurs szkolny pod hasłem „ Jesienne cudaki z warzyw i owoców”.
* Nasi uczniowie:
–  brali udział w zabawach edukacyjnych /  rozpoznawali warzywa i owoce za pomocą zmysłów , układali puzzle i zagadki/,
– wychodzili na wycieczki do sadu , ogrodu i na pole,
– słuchali wierszy o owocach i warzywach,
– śpiewali piosenkę pt.” Witaminki”,
– recytowali wiersze o zdrowym odżywianiu,
– bawili się w „ Sałatkę owocową”,
– kolorowali, rysowali i wydzierali owoce i warzywa,
– poznawali „piramidę żywieniową”,
– robili kanapki, sałatki owocowe i jarzynowe,
– oglądali filmy propagujące zdrowe odżywianie,
– zaplanowali i wykonali zdrowe śniadanie z wykorzystaniem warzyw i owoców,
– rozmawiali na temat sadzenia i wysiewania rośli oraz warunków uprawy warzyw w szklarniach,
 –  hodowali fasolę, siali  rzeżuchę, sadzili cebulę;
– układali jadłospisy z uwzględnieniem 5 porcji warzyw i owoców.
Dzieci bardzo chętnie spożywały otrzymywane w szkole warzywa i owoce,  oraz aktywnie brały udział w organizowanych zajęciach. Akcja „Owoce i warzywa w szkole” będzie z pewnością  kontynuowana w przyszłym  roku szkolnym.

ROK SZKOLNY 2014/2015


GAZETKA

            Dzień Zdrowego Śniadania  w Szkole Podstawowej w Bełcznie.

       W dniu 7 listopada uczniowie i wychowawcy klas I-III Szkoły Podstawowej w Bełcznie wzięli udział w Dniu Zdrowego Śniadania     w ramach programu edukacyjnego Śniadanie Daje Moc.

Dzieci przyniosły do szkoły wszystko to, co jest niezbędne, aby przygotować „zdrowe śniadanie” (świeże warzywa i owoce, masło, sery, ciemne pieczywo, soki …). Pamiętając o higienie i bezpieczeństwie, uczniowie, z pomocą rodziców i wychowawców, przygotowali zdrowe, kolorowe i apetyczne kanapki, które wyjątkowo smakowały dzieciom. W ten sposób maluchy miały możliwość praktycznego zastosowania poznanych wcześniej  zasad zdrowego odżywiania i kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych. Teraz już wiedzą, że „śniadanie” to najważniejszy posiłek dnia, dzięki któremu mają energię do nauki i zabawy oraz lepiej koncentrują się na lekcjach.

Udaną akcję zawdzięczamy nauczycielkom edukacji wczesnoszkolnej: Sławomirze Głuchowskiej i Andżelice Gnaś, które zorganizowały Dzień Zdrowego Śniadania w naszej szkole oraz rodzicom naszych dzieci, których pomoc w tym dniu była nieoceniona.

KLASA 1

20141107_091054 20141107_091033 20141107_090815

20141107_090730 20141107_090107

KLASA 2

My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture

My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture

My beautiful picture My beautiful picture My beautiful picture


PIERWSZAKI UCZĄ SIĘ, JAK DBAĆ O ZDROWIE.

        Realizując w październiku tematykę ,,Zdrowie” pierwszaki dowiedziały się m.in: czym jest piramida żywienia, co oznaczają poszczególne jej poziomy, których produktów mogą jeść więcej, a których powinni jeść mniej, czego unikać, z których produktów można przygotować zdrowe śniadanie. Dowiedziały się, o czym należy pamiętać przed przygotowaniem posiłków i jedzeniem.

Poznały wartości odżywcze owoców. Pracowały z konkretnymi okazami wykorzystując wszystkie swoje zmysły (miały okazję do dotykania ich, smakowania, wąchania, kosztowania).   Poznały tematyczne zabawy ruchowe m.in. „Sałatka owocowa”, „Omlet, jajecznica, gotowane jajo”. Śpiewały piosenkę pt. ”Witaminki”. Jednak największą radość sprawiła pierwszakom wiadomość, że będą miały okazję samodzielnie przygotować sałatkę ze swoich ulubionych owoców..

W piątek 30 października dzieci przybyły do szkoły z reklamówkami pełnymi potrzebnych przyborów i produktów /wśród owoców dominowały jabłka, mandarynki, winogron i banany/. Nie mogły się doczekać kiedy przystąpią do kulinarnych zajęć. Najpierw wychowawczyni przypomniała uczniom o przestrzeganiu bezpieczeństwa podczas pracy. Następnie wszyscy opowiedzieli o kolejnych czynnościach podczas przygotowywania sałatki owocowej. Uczniowie dobrali się w kilkuosobowe grupy, ubrali fartuszki i rozłożyli na stolach przyniesione przybory kuchenne. Dzieci rozpoczęły swoją pracę od umycia rąk i owoców. Następnie z pomocą nauczyciela i jednej z mam / pani A. Światek/ obierały i kroiły owoce. Pamiętały przy tym o segregacji odpadów w naszej szkole i obraną skórkę wrzucały do odpowiedniego pojemnika. Pokrojone owoce dzieci wymieszały w swoich miskach, dodając do nich sok lub jogurt. Po uporządkowaniu swoich miejsc pracy, umyciu rąk i przyborów, zadbały o estetyczny wygląd swoich stolików: rozłożyły na nich serwetki i sztućce, ustawiły talerzyki i miski z gotowymi sałatkami. Każde dziecko otrzymało kartonik z sokiem jabłkowym / w ramach programu „ Owoce i warzywa w szkole”/. Nareszcie mogła odbyć się degustacja sałatek. Po minach dzieci można było wnioskować, że zrobiony przez nie deser owocowy bardzo im smakował. Dumne ze swoich wytworów, zapakowały do domu niezjedzoną część, aby poczęstować sałatką swoich rodziców. Na koniec pani wychowawczyni pochwaliła wszystkie dzieci za wzorową współpracę podczas zajęć.

Obecnie na lekcjach pierwszaki dalej rozmawiają o zdrowiu i planują zorganizowanie Dnia Zdrowego Śniadania.

20141030_104559 20141030_104718 20141030_104801 20141030_104833 20141030_104841 20141030_104846 20141030_104855 20141030_104904 20141030_111948 20141030_112022 20141030_112034 20141030_112043 20141030_112059 20141030_112118 20141030_112617 20141030_112626 20141030_112632 20141030_112637 20141030_112645 20141030_112728 20141030_112928 20141030_112941 20141030_113026


Sałatka owocowa w klasie III

W ramach programu „Owoce i warzywa w szkole” uczniowie klasy III przygotowali zdrową sałatkę owocową. Każdy przyniósł ulubione owoce. Pamiętając o zasadach przygotowywania posiłków dzieci zrobiły wszystko jak należy. Najpierw starannie umyły owoce, a potem je pokroiły i wymieszały. Następnie posprzątały wszystko, żeby móc zasiąść do wspólnego stołu.

Przyrządzenie sałatki dało dzieciom wiele satysfakcji. Jednocześnie uświadomiły sobie jak ważną rolę odgrywają witaminy we właściwym funkcjonowaniu organizmu oraz jak ważne jest codzienne spożywanie warzyw i owoców.

Sałatka smakowała wyśmienicie!

1  2  3

4  5


Konkurs  „Jesienne cudaki” rozstrzygnięty !

W dniu 10 października 2014r. w Szkole Podstawowej w Bełcznie odbyło się podsumowanie konkursu plastycznego „Jesienne cudaki z warzyw i owoców”. W twórczych zmaganiach brali udział uczniowie klas I – VI. Przyniesione na konkurs prace przeszły oczekiwania jurorów. Dzieci wykazały się dużą pomysłowością i wyobraźnią. W niecodzienny sposób wykorzystały naturalne okazy, z których powstały wspaniałe stworki.

Komisja konkursowa miała bardzo trudne zadanie, ponieważ wszystkie prace były bardzo oryginalne, jednak trzeba było wybrać te najciekawsze i najbardziej pracochłonne. Wyłoniono następujących zwycięzców:

– I miejsce:  Aleksandra Firsiof

– II miejsce:  Piotr Wysocki 

– III miejsce: Łukasz Waga

Wyróżnione zostały prace poszczególnych osób:

-M. Łapińska, D. Szewczyk, N. Wysocka, M. Majchrzak, M. Kielan, D. Witkowska, M. Lewandowski, M Mydło, W. Świątek, O. Milcz, Ł. Wasilewski, M. Milcz, O. Dąbro.

Wszystkim tegorocznym uczestnikom konkursu raz jeszcze gratulujemy pomysłów
i cierpliwości.

IMG_6601IMG_6599 IMG_6600  IMG_6602 IMG_6603 IMG_6604 IMG_6607 IMG_6608 IMG_6614 IMG_6619 IMG_6621 IMG_6624 IMG_6626 IMG_6629 IMG_6631 IMG_6636 


ROK SZKOLNY 2013/2014


   

    

Sprawozdanie z realizacji programu

„Owoce w szkole”

–  rok szkolny 2013/2014

 

 Szkolny koordynator programu „Owoce w szkole” – mgr Sławomira Głuchowska

 

W  roku szkolnym 2013/2014 nasza szkoła uczestniczyła w programie „Owoce w szkole”. Wszyscy uczniowie klas I- III za zgodą rodziców brali udział w tej akcji. Celem  programu jest kształtowanie wśród dzieci świadomości i właściwych nawyków żywieniowych, polegających na regularnym spożywaniu warzyw, owoców i soków. Obecność warzyw i owoców w diecie dzieci każdego dnia jest konieczna. Potrzebują one różnych składników pokarmowych, które dadzą im energię i chęć nie tylko do nauki, ale też do zabawy, oraz sprawią, że będą pełne werwy i radości. Podając dzieciom warzywa i owoce każdego dnia, troszczymy się o ich zdrowie także w przyszłości.

Warzywa i owoce są źródłem cennych witamin, błonnika pokarmowego i składników mineralnych, dlatego dzieciom uczestniczącym w programie udostępnia się:

•       świeże owoce (jabłka, gruszki ),

•       świeże warzywa (marchew, papryka słodka, rzodkiewki),

•       soki owocowe,  owocowo – warzywne.

Każde dziecko uczestniczące w programie otrzymuje jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i jednego produktu warzywnego.

Spożywaniu owoców i warzyw towarzyszą liczne działania edukacyjne prowadzone przez nauczycieli klas I – III. W bieżącym roku szkolnym przeprowadzono do  tej pory następujące zajęcia edukacyjne o  tematyce związanej ze zdrowym odżywianiem :

 

w klasie I :   – „ Tropimy owoce i warzywa.”

                     – „Smacznie i zdrowo.”

                     –  ,,W zdrowym ciele zdrowy duch”- omówienie wartości odżywczych spożywanych

                     owoców i warzyw.

                     – ,, Smacznie i zdrowo” – propagowanie zasad zdrowego żywienia w tym jedzenia

                      owoców i warzyw.

                      – ,,Przyjmujemy gości”- wykonanie sałatki owocowej.

 

w klasie II : – „Jesień w ogrodzie warzywnym.’

                     –   „Owocowe królestwo.”

                     –   „Jem to, co zdrowe.”

                     – „ Wspólne posiłki.”

                     – „ 5 porcji warzyw, owoców lub soku”

 

w klasie III: – „W zdrowym ciele zdrowy duch”.

                      – „Jedz owoce i warzywa”.

                      – „ Poszerzenie wiedzy uczniów na temat uprawy i wykorzystania w żywieniu

                           owoców i warzyw. Utrwalenie zdrowych nawyków żywieniowych.”

 – „ Znamy zasady racjonalnego odżywiania.”

 

Ponadto realizowano działania towarzyszące t.j.:

 

* Zorganizowano wystawkę owoców i warzyw przyniesionych przez uczniów.

* Uczniowie brali udział w zabawach edukacyjnych: rozpoznawali kształty warzyw i owoców poprzez dotyk i nazywanie ich, układali puzzle i zagadki.

* Wykonywano gazetki tematyczne oraz wystawki prac dzieci.

* Dzieci wychodziły na wycieczki do sadu , ogrodu i na pole.

* Wykonywały plakaty związane ze zdrowym odżywianiem.

* Układały hasła zachęcające do spożywania warzyw i owoców.

* Konstruowały „piramidę żywieniową”,

* Robiły sałatki owocowe.

*Układały przepisy na ulubione potrawy.

* Rozwiązywały zadania związane z obliczaniem kaloryczności pożywienia.

 

Dzieci bardzo chętnie spożywały otrzymywane w szkole warzywa i owoce,  oraz aktywnie brały udział w organizowanych zajęciach. Akcja „Owoce w szkole” będzie kontynuowana w przyszłym  roku szkolnym.

 

 

    

   

    

   

Wiem co jem, czyli o zdrowym odżywianiu

Zdrowe odżywianie

 

Choć niewielu zdaje sobie z tego sprawę, odpowiednia dieta jest prawdopodobnie najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić dla swojego zdrowia. Właściwe odżywianie jest kluczem do zdrowia, dobrej formy oraz długiego życia. Choćby z tego powodu warta zastanowić się nad tym co jemy.

W dobie fast-foodów, stresu i „szybkiego trybu życia„, przestrzeganie zasad zdrowego odżywiania jest trudne. Nie jest jednak niemożliwe. Warto więc chociaż spróbować, szczególnie, że zdrowe odżywianie wcale nie oznacza głodówki czy odmawiania sobie czegoś. Wystarczy tylko nieco zmodyfikować własne menu.

Zacznijmy od podstaw. Człowiek potrzebuje w ciągu dnia 2000 – 4000 kalorii. Dokładna ich liczba zależy od wieku, płaci oraz – przede wszystkim – aktywności fizycznej. Jeśli ciężko pracujemy lub np. uprawiamy sport, zapotrzebowanie energetyczne organizmu się zwiększa. Poza energią, organizm ludzki do prawidłowego funkcjonowanie potrzebuje także składników odżywczych. Są to:

1.    Węglowodany

2.    Tłuszcze

3.    Białko

4.    Witaminy i sole mineralne

Poniżej zostaną omówione poszczególne składniki odżywcze.

Węglowodany

Węglowodany, czyli cukry, są podstawowym źródłem energii dla organizmu. Można je porównać do węgla, którym nasz organizm „pali w piecu„. Wyróżniamy dwa rodzaje cukrów: proste i złożone. Generalnie można uznać, że cukry złożone są lepsze, a zdrowa dieta powinna skupiać się właśnie na dostarczaniu organizmowi cukrów złożonych, zamiast prostych.

Ich źródłem są przede wszystkim produkty zbożowe (mąka, kasza, ryż, makarony) oraz owoce.

Tłuszcze

Tłuszcze budują tkankę tłuszczową oraz stanowią rezerwowe źródło energii. Z punktu widzenia zdrowej diety, najlepsze są dla nas te tłuszcze, które zwierają nienasycone kwasy tłuszczowe (OMEGA). Kwasy tłuszczowe OMEGA-3 obniżają na przykład poziom cholesterolu oraz trójglicerydów, zaś OMEGA-6 – wspomagają pracę układu nerwowego. Ich źródłem są ryby morskie, orzechy, olej rzepakowy (OMEGA-3) oraz oleje słonecznikowe i kukurydziane (OMEGA-6).

Należy natomiast unikać tłustego jedzenia, które jest źródłem złego cholesterolu.

Białko

Białko to podstawowy element budulcowy organizmu. Jest on istotny przede wszystkim dla dzieci, w czasie kształtowania się kości i zębów oraz… dla kulturystów. Najważniejsze źródła białka to jaja, drób, wołowina, mleko, sery, twarogi.

Witaminy i sole mineralne

Aby organizm funkcjonował prawidłowo, potrzebuje też pewnych „wspomagaczy” w postaci witamin i soli mineralnych. Kontrolują one pracę poszczególnych układów oraz są składnikiem enzymów. Prawdziwą kopalnią witamin i soli mineralnych są warzywa i owoce, a także naturalne soki. Dlatego też tak ważne jest, by spożywać przynajmniej 4-5 porcji warzyw i owoców dziennie. Ewentualnie, dodatkowo, można też stosować różnego rodzaju preparaty multiwitaminowe.

Zdrowe odżywianie polega przede wszystkim na unikaniu pewnych rzeczy i zastępowaniu ich innymi, zdrowszymi. Unikać należy:

•       Alkoholu i innych używek (tj. kawa czy herbata w nadmiernych ilościach)

•       Tłustych mięs, będących źródłem cholesterolu

•       Słodyczy, ciast, kremów nie dających nam nic poza kaloriami

•       Soli

•       Nadmiaru masła, margaryny, cukru

•       Konserwantów, barwników, glutaminianu sodu

Zamiast tego warto spożywać więcej warzyw, owoców, orzechów czy ryb morskich oraz pamiętać o mniejszych, ale za to regularnych posiłkach (4-5 razy dziennie, bez podjadania), a także unikaniu jedzenia przed snem. Tych kilka prostych zasad na pewno wyjdzie nam na zdrowie!